Dag 4-9 Trans-Mongolische Express

15 september 2011 - Ulaanbaatar, Mongolië

En de reis gaat verder...tegen 18.30u lieten we onze leuke hostel Buddy Bear achter en vertrokken we richting de lokale russische supermarkt. Daar kochten we 2 bidonnekes water en wat fruit voor onderweg op de Trans-Mongolische Express. Helemaal gepakt en gezakt begaven we ons naar 't metrostation. Het was gigantisch druk in metro (avondspits), maar tegen 20u arriveerden we aan't Yaroslavsky station, waar we de Trans-Mongolische naar Ulaan-Bataar (hoofdstad van Mongolië gelegen op 1310m, meteen ook de hoogste hoofdstad ter wereld ) zouden nemen. Maar in een land waar weinig mensen een paar woordjes Engels kunnen, was 't een uitdaging om te achterhalen welk perron we nodig hadden. Ook stond er in 't station niets in het Engels aangeduid. De afgelopen dagen gebruikten we veel gebarentaal en probeerden we wat Russisch te leren lezen :-) In't station kwam 't wel van pas dat we een klein beetje russiche konden lezen. Na enige rondvraag/gebarentaal werden we helemaal naar 't einde van't station gestuurd en toen zagen we eindelijk Ulaan-Bataar op de vertrekborden staan. Opgelucht wachtten we geduldig tot onze trein aankwam.
21.35u was 't zover en stapten we de trein op voor een 4tal dagen! Het was even spannend afwachten om te weten wie onze medereizigers zouden worden in ons slaapcompartiment. Ineens stond er een vrolijk Nederlands duo uit Amsterdam voor ons, vader (Menno) en zoon (Mark). We hadden allemaal ons slaap en leefcompartiment iets groter voorgesteld, maar eenmaal uitgepakt werd 't wel best gezellig en niet onbelangrijk de bedden lagen goed. Tijdens de treinrit klikte het goed tussen ons vieren en we hebben ons goed geamuseerd. Overdag lekker rustig iets lezen, wat praten, slapen, een luchtje scheppen als de trein een stop maakte, wat eten maken (leve Aiki Noodles!), en uiteraard van 't voorbijglijdende landschap genieten. We hebben ons sinds dag 2 op de trein ook aan de Russische pasteitjes gewaagd en ze waren overheerlijk! Elke ochtend kochten we zo'n warm versgebakken pasteitje gevuld met kruidig gehakt om de dag goed te beginnen, gevolgd door een thee'tje. Je kon niet anders dan je lekker volledig ontspannen! Mark en Menno hadden in Moskou een flesje wodka gekocht en tijdens de 2de avond werd 't heel gezellig in ons compartiment. De wodka was best te pruimen, gelukkig geen antivriessmaaktoestanden :-) Op de trein was er ook een restaurantje aanwezig. Mark en Menno hadden er goed gegeten alleen was't grappig dat er welgeteld 1 menukaart was die je dan moest doorgeven. Dag 4 stonden we heel vroeg in de ochtend op om de zonsopgang aan het Baikalmeer te aanschouwen en 't was de moeite. De bomen rond het meer hadden al prachtige herfstkleuren en door de opgaande zon kregen de heuvels een warme gloed. Tegen de namiddag bereikte we de Russische toendra. Ik vond het indrukwekkend! Tegen het einde van de dag bereikte we de Russische grens waar we een 2tal uur stilstonden in een pittoresk stationnetje. Eindelijk konden we wat langer buiten van het warme zonnetje genieten.
Na 100u55min en een 6265km vanuit Moskou gerekend bereikten we de volgende ochtend al heel vroeg Ulaan-Bataar. Het was nog heel stil in de stad. Met wat omwegen hebben we de weg naar ons guesthouse gevonden en daar werden we vriendelijk ontvangen met een lekker ontbijt. Niet veel later hebben we voor de eerste keer onze was gedaan in een emmer en een tonneke. Met wat teamwork was dat snel achter de rug :-) In de namiddag worden we verwacht bij Ger to Ger, onze reisorganisatie, waar we onze orientation lesson krijgen. Daar worden we helemaal klaargestoomd voor onze 3daagse te paard doorheen de Mongoolse steppe.

Groetjes, Christian en Yrena

P.S.: Vroegere berichten kan je opnieuw bekijken door op de link vlak boven "Reacties" en vlak onder de facebook like knop te klikken.

P.P.S.: Foto's worden pas in Beijing geupload, het is hier met inbel snelheid te doen.

1. Wouter Geris:
    20 september 2011
    ben benieuwd naar de foto's!!!! xxx
  2. Sara:
    20 september 2011
    Ik ook, ik ook :-)! Zalig, drie dagen te paard, neem maar wat zalfjes mee :p
  3. Conny:
    20 september 2011
    Geniet er van en kan ook niet wachten tot de foto's er zijn. Ben benieuwd wat jullie van Mongolië vinden.

Dikke kus
  4. Hanneke:
    20 september 2011
    De beelden in jullie verslagjes klinken fantastisch, maar bij gebrek aan ervaring in Rusland of Mongolië, verlang ik ook zó naar foto's! Maar toch ook al bedankt voor de leuke updates hoor ;-).

Veel plezier nog!!

Zoen!
  5. Pap Mam:
    20 september 2011
    Stuur ons ook mooie videobeeld. door.
    Jaks en steppe op paard moet prachtig zijn !
    Kusjes m/p
  6. Ana:
    20 september 2011
    Wow, ik begin ondertussen ook zooo jaloers te worden. Wish I was there!
  7. gaby:
    20 september 2011
    Hollanders kom je blijkbaar OVERAL tegen!!! haha
  8. Oom Erwin:
    21 september 2011
    Haai Christian, Heerlijk om je reis te kunnen volgen. Gaan julle een nomadic travel route volgen in Mongolia? Zijn er nu ook nog rural festivals? I'll read it when you've returned from your rural trek (Misskien moet jy met een van daai mongoliers stoei. Is dit nie hulle nasionale sport nie? ;) ) Drukkies van ons almal in Kanada :)
  9. kelly:
    21 september 2011
    ik ben benieuwd naar de foto's maar ook vooral naar de toestand waarin jullie achterwerk zal verkeren na 3 dagen te paard. ik gok op beetje blauw, enorm stijve spieren en ook lichte O-benen voor enkele dagen :)
    xxx
  10. Laurent:
    Wij willen mee :)
  11. Jan:
    21 september 2011
    Jaloers op de ervaring :) en van Mongolie hoor ik niets dan goeds dus ...
    Haast je toch maar snel naar Beijing, liefst weekend :)
  12. Marlé Buysse:
    21 september 2011
    Dit klink of julle dit geniet, ons volg julle en lief vir jou. Kom veilig terug. XXXmamma
  13. nathalie:
    22 september 2011
    Jaloers! Ik maak hier ook mooie dingen mee maar die van jullie zijn ongetwijfeld nog veel onvergetelijker! :-)
    Geniet er van, ieder moment! :-)

xxx
  14. Stephanie:
    22 september 2011
    Go go go Yrena!!
  15. Milena:
    23 september 2011
    Ben benieuwd naar jullie trip opt paard! Enjoy!xxx
  16. Menno en Mark:
    24 september 2011
    Goed om te horen dat jullie goed aangekomen zijn. Ook wij vonden het enorm gezellig in de trein. Het pasta recept is nog van harte welkom en Christian veel succes met paardrijden. We hopen dat je heupen het hebben overleefd.

Groeten van die gierige Hollanders
  17. Hanne en Jeroen: