Dag 2 - 4 Moscow

14 september 2011 - Moskou, Rusland

We pikken de raad op waar we gestopt waren. De hostel zag er dus goed uit. Ondertussen hebben we wel wat schoonheidsfoutjes gevonden. De douches kunnen wel wat werk gebruiken, er is wat schimmel op de voegen en de leidingen kunnen wel een beurt gebruiken. Maar soit, voor 10 euro de nacht in een van de duurste steden, kunnen we niet klagen.

Gisteren (woensdag 14/09) zijn we er op uit getrokken om Moscow te ontdekken. We vertrokken met stralend weer richting het Rode Plein. Onderweg passeerden we een winkelstraatje, obligé in elke grootstad. Laten we zeggen dat de winkels wat verschillen qua inhoud, maar het kitch niveau universeel hoog blijkt te liggen. Na toch een dikke anderhalve kilometer stonden we aan de periferie van het Kremlin park. Helaas is Rusland niet voetganger vriendelijk en moesten we een hele eind omlopen om onder een brug (standaard # rijvakken: 5 in iedere richting) het park te bereiken. Yrena zag echter goud glinsteren en besloten we op onderzoek te gaan. Dit bleek het kathedraal van Christ the Savior te zijn. Initieel was het een imposante gevaarte, maar doorheen de dag bleven soortgelijke kerken, groot en klein, opspringen doorheen Moskou, wat toch een beetje afbreuk deed aan de pracht van de kathedraal. Na een lange, maar aangename en pitoreske wandeling langs de Moskva rivier, begaven we ons naar het Rode Plein. Persoonlijke mening Christian: teleurstellend. Er was minder volk dan verwacht, maar toch genoeg om op elke foto wel een horde toeristen te zien. Het Plein werd omgeven door de Pokrovkathedraal, het Nationaal Historisch Museum, Kathedraal van de Moeder Gods van Kazan, en een gigantisch jetset warenhuis genaamd GUM. Voor de Kremlinmuren stond tevens het Mausoleum van Lenin, gebouwd door Stalin.

We konden toch niet naast het Kremlinpark staan, zonder binnen een kijkje te nemen, dus besloten we de ingang te zoeken. Deze was toch een kilometer of meer verder op, maar er was gelukkig wel wat te zien langs te buitenkant onderweg. Aan de ingang geloofden ze Yrena niet dat ze student was, dus moesten we de volle pot betalen (350 rub. p.p., ongeveer 8 euro dus). Eenmaal binnen konden we alle gebouwen em kerkjes bekijken, maar men dient bij te betalen indien je binnen een kijkje wou nemen, dus flagrante afzetterij. Gelukkig maakten het Kremlin, het giga kanon van de Tsaar en de gevallen Klok van Ivan de Grote lichtjes alles goed. Christian: hoe homofiel is het Kremlin? Pastel geel? Ik had toch wel wat stoerdere kleuren verwacht van het bastion van de Russische tirannen en regenten.

Na het bezoekje aan het Kremlinpark gingen we op zoek naar Bolshoi Theater van Rusland. Indrukwekkend gebouwtje, dat wel. De weg terug naar ons hostel was een martelgang, we hadden ondertussen reeds 13km of meer afgestapt. Onderweg stopten we om even inkopen te doen, en konden we na een lange dag eindelijk neerploffen op ons bed. Avondeten bestond uit lekkere spaghetti, ons eerste maaltijd van de dag. We waren kennelijk vergeten te lunchen :/.

Vandaag (15/09) doen we het rustig aan, wat last minute planning voor Mongolie, om zoals Yrena het zegt, horsie riding te doen. Straks vertrekken we naar het Yaroslavski station om de Trans-Mongolische Express te nemen. We zullen 4-5 dagen onbereikbaar zijn, dus geen paniek :)

Tot later!

Christian en Yrena

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Conny:
    Zalig !!!
    "Horsie riding", ik lag plat ... ik hoor het u al zeggen Yrena. En Christian hoor ik inderdaad al zaken zeggen zoals "hoe homofiel is het Kremlin".

Geniet van de treinreis en eerlijk, ik wou dat ik er bij was.

En wtf ??? 13 km
    (Conny maakt nu plannen om een fitnessabonnement te nemen)
  2. Mum and Dad:
    15 september 2011
    Hoop jy het baie lektuur en 'n kaartspel vir die lange trip naar die ooste ...and don't do a troika on the tables

Keep well

Dad
  3. Wouter Geris:
    Ik herken het allemaal :-D
  4. Karen:
    15 september 2011
    Ben nu al jaloers en ge zijt nog maar 3 dagen weg :)
  5. Milena:
    Super yre ! Gooo horsy!
  6. Conny:
    15 september 2011
    By the way, hebben jullie aan de afspraak voldaan in Moskou ??? (you know what I mean ...)
  7. Pap Mam:
    15 september 2011
    Voorzichtig met de paardjes!
    Treintje 3 dagen hm is lang.
    Geniet van het prachtig landschap.
    Denk aan geotaging. Kusjes van ons xxxxxxxxxxx
  8. Pap Mam:
    Hei,Монгольская железная дорога
    Pap
  9. Wouter Geris:
    15 september 2011
    Hehe, ik kan dat lezen :-)
  10. Karen De Windt (en dus niet de zus van Wouter :) ):
    18 september 2011
    Klinkt allemaal zaaa-haaalig.

Kan iemand mij trouwens ook zeggen hoe ik hier oudere posts lees? 'k heb der gelijk eentje gemist en 'k vind het knoppeke niet :( :(
  11. Laurent:
    19 september 2011
    Klinkt allemaal heel tof he! Het amusement daar!
  12. Ana:
    20 september 2011
    Hihi, horsie riding! Yré op haar best!