Dag 50-62, Hanoi/Halong Bay

20 november 2011 - Mui Ne, Vietnam

En we zijn terug met een klein verslagje over Hanoi en omstreken. We kwamen pas tegen middernacht in onze hostel aan. We hadden gereserveerd voor een dorm, maar blijkbaar was er geen plaats meer. Gelukkig stelden ze voor om ons de volgende dagen onder te brengen in een private twin room voor dezelfde prijs als voor een dorm. Ons hoorde ge niet klagen :-D Voor de verandering eens wat luxe :-p De volgende ochtend gingen we op pad door de kleine straatjes van Old Quarter, de historische Gildenwijk in Hanoi. Deze gezellig buurt is gelegen bij het Hoan Kiem Meer. Door de vele brommers, Vietnamese verkoopsters met de typische manden gevuld met fruit of zoetigheden en de kleine shops heerste er in deze straatjes een gezellige drukte. De straat oversteken was iedere keer spannend. De meeste verkeerslichten dienen eerder als lichtdecoratie en de kunst was gewoon de straat beginnnen oversteken en hopen dat de brommers wel zullen uitwijken, tot nu toe lukt dat vrij goed :-p Onze eerste avond ginder was direct al eentje om te onthouden. Het was het weekend van Halloween en we kregen een flyer toegestopt. Het leek ons een goed plan om de Bucket Bar eens uit te checken. We bestelden een Piggs Ass (een plastiek varkentje gevuld met allerei drank) en de sfeer begon er in de bar goed in te komen. Zo goed zelfs dat mensen spontaan op tafels en toog gingen dansen. Konden wij moeilijk niet onder doen :p Terwijl Christian eventjes naar buiten was, was ik ondertussen aan de praat geraakt met een vriendelijk Vietnamees meisje. Op een gegeven moment viel de politie de bar binnen en werd iedereen aangemaand naar buiten te gaan. In de commotie vond ik Christian niet meer terug. Het Vietnamees meisje heeft ook nog helpen zoeken, maar geen resultaat. Naar huis wandelen was geen optie, omdat je heel gemakkelijk door de vele kleine straatjes verloren kan lopen en Christian had de kaart. Gelukkig kwamen twee vrienden van het meisje ons oppikken en hebben ze me met de brommer aan mijn hostel afgezet. Chance anders had ik nog lang kunnen rondlopen :-p De dagen erop hadden Christian en ik het plan om naar Halong Bay te gaan. We keken de weerkaarten na en blijkbaar zag het er niet goed uit. We zijn op eigen houtje naar Halong Bay gegaan en het was heel spijitig maar door het weer kon je niet veel van het het karstgebergte in de zee zien. We zijn nog eventjes gebleven, maar het weer bleef slecht. Bovendien was er verder niets te beleven in Halong Bay en beslisten we terug naar Hanoi te gaan. Het weer in Sapa was niet veel beter, koud, regen en mist. Er zat niets anders op dan wachten op Lies en dan zuidelijker te trekken. Ik ben ook een dagje ziek geweest, maar gelukkig kon je perfect uitrusten in de movie room. Daar heb ik een Deen ontmoet en hij heeft me die dag wat gezelschap gehouden. Ik had hem verteld over de Song Doong Cave ('s werelds grootste grot). Hij had er nog niet van gehoord en hij was zo enthousiast dat hij een paar dagen later er naartoe gegaan is om te checken of de grot open was voor publiek. Ik had het ondertussen ook al aan Lies voorgesteld om naar daar te gaan omdat het weer in het noorden niet alles was :-) Op die manier kon die Deen ook ons updaten wat er mogelijk was, zeer handig! Ondertussen was Daria ook in Hanoi gearriveerd. Het was een blij weerzien. Op één van de vorige avonden had ik ook een andere Belg leren kennen, Wim. De volgende ochtend zaten we allemaal aan de ontbijttafel en waren we wat dingen aan het bespreken wat we zouden doen. We gingen met z'n allen een grote wandeling door het stad maken, waarbij we langs verschillende bezienswaardigheden van de stad passeerden o.a het mausoleum van Ho Chi Minh, Franse Kathedraal, Hoan Kiem Lake, West Lake enz. We gingen ook altijd in hetzelfde Vietnamees restaurantje eten. Het lokale eten was er zeer vers en lekker! 's Avonds maakte we meestal nog een wandeling in de buurt van onze hostel en gingen een lokaal zelfgebrouwen biertje drinken in één van de vele Street Bars, heel gezellig! Ondertussen hadden Daria en ik al treintickets geregeld naar Dong Hoi (ligt in de buurt van het Phong Nha Ké-Bang National Park, waar ook een groot grottenstelsel ligt), zodat Lies direct mee de trein op kon :-p Deze keer hebben we amper geslapen op de nachttrein omdat de airco net iets te hard stond :-) Eenmaal in Dong Hoi aangekomen hadden we nog geen idee wat ons de volgende week allemaal te wachten stond, maar het zou een geniale en memorabele week worden! Tot snel!

Groetjes,

Lies en Yrena

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Wouter Geris:
    21 november 2011
    "Daar heb ik een Deen ontmoet en hij heeft me die dag wat gezelschap gehouden."

Mmm, wat voor gezelschap? ;-P
  2. Papa:
    22 november 2011
    Heb foto's bekeken prachtig. papa