Dag 23-26 Xi'an

3 oktober 2011 - Xian, China

Na de helse treinrit en een wandeling van ongeveer 3km kwamen we redelijk vermoeid in onze hostel in Xi'an aan. Dit keer was de hostel groter dan we gewoon waren. Het zag er netjes uit. Integenstelling tot Beijing is het binnen de stadmuren in Xi'an niet goedkoop om te gaan eten. Gelukkig konden we in onze hostel voor een redelijk prijs eten en drinken. Nadat we ingecheckt waren, planden we op 't gemakske wat we zouden gaan zien in Xi'an. De eerste dag waren we van plan om naar het Terracottaleger te gaan, maar dat was buiten de massa toeristen tijdens de Chinese vakantie gerekend :-) Voor naar het Terracottaleger te gaan zouden we die dag de bus aan het treinstation moeten nemen. Nietsvermoedend kwamen we aan't station aan en zagen we een grote mensenmassa staan. We liepen rustig door naar het bussenplatform en zagen we onze bus staan. We waren heel blij dat we ze zo snel gevonden hadden, maar toen kregen we in de gaten dat er mensen in de lijn stonden te wachten voor de bus te nemen. Toen hadden we pas door dat de mensenmassa op 't stationsplein ook aan't aanschuiven was voor de bus. Er stonden toch een paar honderd Chinezen aan te schuiven. We besloten wijselijk om richting stadscentrum te vertrekken en het over een paar dagen nog eens te proberen :-)

In het stadscentrum was't niet veel beter. Het was echt drummen op de voetpaden. Ook in Xi'an zijn we de Drum & Bell Towers gaan bezichtigen. Ze waren minder indrukwekkend dan die van Beijing, maar toch ook de moeite waard om eens te zien, zeker de collectie drums die er worden tentoongesteld. Toen we in de Drum Tower de trap richting de bovenste verdieping namen, kwamen we een bekend gezicht uit de fak tegen, An van Beurden :-D De wereld is toch klein tegenwoordig, toch grappig dat je iemand zo ver weg van huis kan tegenkomen! Na de Towers gingen we op pad om de moslimbuurt eens te verkennen. Het was een heel levendige buurt waar vanalles te beleven viel, een beetje te vergelijken met de souks in de Arabische landen. Overal stonden er kleine eetkraampjes en standjes waar je allerlei dingen kon kopen. Als westerling moet je sterk in je schoenen staan om te kunnen afdingen bij de Chinezen, kwestie van niet op te geven :-) Het enige spijtige was dat je op bepaalde momenten stapvoets moest wandelen omwille van de vele mensen die er rondliepen. Na onze gezellige wandeling door deze buurt vertrokken terug naar onze hostel, waar we kennismaakten met de zoveelste Nederlander :-D Wel leuke mensen!

De volgende dag stonden de Kleine Wilde Gans-pagode en de Grote Wilde Gans-pagode op't programma. Men begon met de bouw van deze laatst genoemde pagode onder het bewind van keizer Gaozongde (Tang-dynastie) en is verbonden met de Ci'en tempel. De pagode werd gebouwd om honderden geschriften afkomstig uit India, die men in het Chinees vertaalde, in op te slaan. De tempel is prachtig versierd met goudkleurige schilderingen. De pagode torent majesteus achter de tempel uit en het geheel is omgeven door mooi versierde gebouwen en een park. De Kleine Wilde Gans-pagode is ook gebouwd tijdens de Tang-dynastie, maar is jonger en kleiner (44m hoog) dan de Grote Wilde Gans-pagode (65m hoog). Het bijzondere aan deze pagode is dat ze omwille van haar bouwconstructie goed bestand is tegen aardbevingen. De funderingen zijn zo gemaakt dat ze al meer dan 70 aardschokken doorstaan heeft. Enkel de bovenste verdieping heeft wat schade opgelopen, maar de rest van de pagode bleef mooi bewaard. We hadden besloten om te voet naar deze pagodes te gaan, maar de kaart die we van onze hostel gekregen hadden, was niet zo representatief. We hebben dan ongeveer een 6 km gewandeld en namen we toch een taxi naar onze hostel :-)

Al vroeg stonden we de volgende ochtend aan het bussenplatform om de bus richting 't Terracottaleger te nemen. Dit keer konden we vlotjes de bus op en een dik half uur later stonden we aan de ingang bij het Terracottaleger. Er zijn 3 pits die je kan bezoeken. Pit 1 was voornamelijk heel hard de moeite om te zien. In 1974 werd deze sectie ontdekt door lokale dorpelingen. Er liggen zo'n 6000 Terracottasoldaten en paarden, waarvan er 1000 uiteindelijk opgegraven zijn. Al die soldaten (infanterie en cavalerie) zijn netjes achter elkaar opgesteld en oogde heel imposant! Bovendien is elke soldaat anders. Ze hebben elk hun eigen gezicht, postuur en haarkapsel. Dit graf is gebouwd ter ere van keizer Qin Shi Huang. Pit 2 en 3 zijn kleiner en in deze secties zijn er amper Terracottasoldaten opgegraven. Bijgevolg was er op een enkele goed bewaarde soldaat na niet veel te zien is. Het is wel jammer dat ze niet eerst het grootste gedeelte opgegraven hebben om het dan pas aan het te publiek te tonen. Niettemin blijft pit 1 je overweldigen. Omdat we zo vroeg waren om het leger te bezichtigen, waren we de menigte voor en konden we rustig alles bekijken. Tegen de middag trokken we terug naar Xi'an waar we nog een toertje gemaakt hebben op de oude stadwallen. Onze laatste avond in onze hostel was echt plezant. We hadden ondertussen andere backpackers ontmoet en we hebben er nog een gezellig avond van gemaakt! Het mindere was dat we al om 4u in de ochtend onze volgende trein hadden naar Chengdu. We zijn dan gewoon wakker gebleven, slapen had niet veel zin :-) Deze rit duurde ook een 17 uur, maar toen konden we lekker uitrusten in onze Soft Sleeper. Dit keer wamen we uitgerust in Chengdu aan!

Groetjes Christian & Yrena

1. Pap Mam:
    Hy, foto's waren tof - skype !! prachtig was ik er maar bij. Groetjes xx
  2. Kristel:
    9 oktober 2011
    Heel fijn! Geniet ervan!!
  3. Wouter Geris:
    9 oktober 2011
    Ik verdenk jullie er toch van dat stukjes blog uit Wikipedia komen...
  4. Yrena:
    10 oktober 2011
    Niet van wikipedia, maar travelchinaguide.com. We gebruiken die site om te kijken wat we zeker niet mogen missen per locatie:p Bovendien is die site ook keihandig om op te zoeken welke bussen/treinen we moeten nemen, wat de inkom is enz.. :)
  5. Wouter Geris:
    10 oktober 2011
    geen bronvermelding als historica, tssss :P
  6. Pap Mam:
    11 oktober 2011
    in 1 woord GEWELDIG!!!! hoop dat je mooie terugblikken hebt op deze mooie levenservaring..echt te gek!!xx
  7. Pap Mam:
    11 oktober 2011
    Iets mis met wiki!!
  8. Oom Erwin:
    12 oktober 2011
    Wij vinden het heerlijk jullie verhaal vanuit Canada te kunnen volgen. What 'n geweldige reis :)
  9. Hanne en Jeroen:
    12 oktober 2011
    Klinkt nog altijd zooooo geweldig!! Ik kan niet wachten om al je verhalen ook eens face to face te horen! Blijven genieten! Ik stuur je gauw een uitgebreidere mail (maar ik moet zeggen, veel heb ik niet te vertellen, zeker niet in vergelijking met jullie avonturen :) ).
    Tot gauw! X