Dag 14-22 Beijing

25 september 2011 - Beijing, China

Aangekomen in Beijing werden we in 't station overvallen door een grote toevloed aan mensen. Jan, een goeie vriend van Christian, die al een 2tal jaar in Beijing werkt had ons gewaarschuwd dat we best onze treintickets naar Xi'an zo snel mogelijk moesten kopen, omdat we graag net (30ste sept.) voor de Chinese vakantie wilden vertrekken. Blijkbaar was het begin oktober de Chinese Nationale feestdag waardoor bijna heel China een weekje vakantie heeft en bijna alle Chinezen ofwel terug naar huis gaan of op uitstap gaan in hun eigen land. Dikke fun als er bijna een miljard Chinezen on the move zijn :-) Dus gingen we bij aankomst achter onze tickets. Er was maar 1 loket voor buitenlanders open, maar toen we bijna aan de beurt waren, hoorden we dat buitenlanders niet met bankkaart of cash konden betalen. Een aantal buitenlanders begonnen al grapjes te maken of ze dan met schapen ofzo konden betalen. Vol ongeloof werden we voor een kwartiertje in het ongewisse gelaten. Ineens kwam er een andere man aan't loket en toen konden er wel weer tickets gekocht worden. Uiteindelijk konden we na anderhalf uur pas voor de 2de okt. treintickets bemachtigen. Er waren enkel nog Hard Seats beschikbaar. Toen wisten we nog niet wat er ons te wachten stond, maar later meer daar over :-)

Wederom hadden we het getroffen met onze hostel. Het was mooi verzorgd en lag in een hutong (oud chinees steegje) in het centrum van de stad. In onze hutong waren er vele kleine restaurantjes waar het altijd heerlijk geurde. Voor 2 euro kreeg je een grote bord vers klaargemaakte noodles, groentjes en vlees in een lekker sausje en een halve liter bier. Op onze eerste dag in Beijing (hoofdstad van het noorden) verkenden we de Verboden Stad. Onder de Ming Dynastie kende Beijing zijn gouden periode en werd er begonnen met de bouw van de enkele keizerlijke gebouwen in de Verboden Stad en in 1420 werd er een eerste gedeelte voltooid. We hadden nooit gedacht dat het complex van die omvang zou zijn en we waren dan ook diep onder de indruk. Je moet toch je tijd nemen om heel het complex door te wandelen en je zult het aan de voetjes voelen :-p De volgende dag gingen we o.a. het grootste plein ter wereld, het Tian'anmenplein bezoeken. We hadden ons het plein iets ruimer voorgesteld te meer omdat het mausoleum van Mao een goei derde van het plein inneemt, een klein beetje grootheidswaanzin maar.. Ook lekker veel propaganda op 't plein, eigenlijk overal waar je om je heen kijkt. Dan zijn we verder gewandeld via een leuke winkel/wandelstraat, waar het 's avonds heel gezellig is om te gaan wandelen, omdat het zo mooi verlicht is en bovendien vind je in de zijstraten ervan restaurantjes waar het ook weer heerlijk eten is. Eenmaal die straat uit gingen we richting de Tempel van de Hemel. Dit is een groot park met een reeks taoïstische tempels. De ronde tempels zijn kleurrijk versierd en bijzonder om te zien. De derde dag bezochten we het Zomerpaleis. Onder de Qin Dynastie startte men in 1750 met de bouw van dit paleizencomplex. Helaas hadden we pech die dag dat de smog zo fel was waardoor het mooie uitzicht over het Kunmingmeer belemmerd werd. Niettemin is het hoofdgebouw fantastisch mooi versierd met allerlei kleurijke schilderingen. Ook het park is mooi aangelegd en het is echt de moeite om er eens door te wandelen. De volgende dag stond de Chinese muur op het programma. We hebben ervoor gekozen om het toeristische Badaling links te laten liggen en de muur bij Mutianyu te gaan beklimmen, oh ja het is bij momenten heel stijl :-) Na een helse beklimming kwamen we boven op de muur aan en het uitzicht op de bergen rondom was fenomaal. De muur volgt mooi de bergkammen en kronkelt doorheen de bossen. Een beetje conditie was toch nodig en helaas hadden we die niet dus moesten we regelmatig een stop maken om op adem te komen, maar totaal niet erg als je zo'n uitzicht had. Dag 5 gingen we een bezoekje brengen aan de Drum & Bell Towers van Beijing. We hadden een goed moment uitgekozen om naar de Drum Tower te gaan, want we werden daar getrakteerd op een drumvoorstelling. Op weg terug naar onze hostel passeerden we een groot meer waar het gezellig vertoeven was aan de oevers. Bovendien konden we nog een mooie zonsondergang meepikken. Tegen de avond hadden Jan en zijn vrouw ons mee uit eten genomen om typisch Taiwanees eten te gaan proeven en ik val in herhaling maar werderom zeer lekker :-p De (afhaal)chinezen bij ons thuis zouden beter de echte eenvoudige gerechten die ze hier serveren ook bij ons serveren :-) Op de voorlaatste dag in Beijing trokken we naar het Olympisch park met het Vogelneststadion. Het stadion op zich vond ik redelijk tegenvallen, maar we hebben foto's gezien van hoe 't er 's avonds moet uitzien en dat zag er wel de moeite uit! Het park errond was net zoals de andere grote bezienswaardigheden in Beijing ook weer groot en mooi aangelegd. Ook die avond nam Jan ons mee voor typisch Chinees te gaan eten, om je vingers van af te likken. Wie denkt in China gewicht te verliezen vergeet dat maar ;-)

De volgende dag stond ons een 18u durende helse treinrit naar Xi'an te wachten. Een 2u op voorhand waren we in de vertrekhal aangekomen en het zag zwart van de Chinese menigte. Eenmaal toen de poorten geopend werden, begon iedereen richting perron te hollen dus wij ook. Blijkbaar is er maar een beperkte opslagruimte in elke wagon en gelukkig konden wij ons rugzakken opbergen. We waren één van de eerste die toekwamen in onze wagon en stilletjes begon het vol te lopen. Maar er bleven maar mensen bijkomen. In China worden er ook No Seattickets (staanplaatsen) verkocht. Bijgevolg stond iedereen in het gangpad op elkaar gepakt en probeerden ze op tafeltjes, de grond, elektriciteitskastjes enz. steun te vinden. We waren de enige westerlingen in onze wagon dus onze bagage zag er aanlokkelijk uit voor sommigen van de lokale bevolking. Volgens Christian stond rond een uur of 2 's nachts 5 man op hem te kijken en te wachten dat hij in slaap zou vallen om aan onze bagage te kunnen. Maar hij heeft moedig volgehouden, tegen een uur of drie ben ik dan wakker geworden en kon hij een beetje dutten :-) Na een kreupel staartbeentje kwamen eindelijk de volgende middag in Xi'an aan en konden we op zoek gaan naar onze volgende hostel. Een bed heeft nog nooit zo goed gelegen als na die treinrit :-)

Groetjes,
Christian & Yrena

P.s @ Milena: Zoooo cool dat The Lion King weer speelt, good memories!! ;-)

1. Milena:
    6 oktober 2011
    Kriebels krijg ik ervan! Geniet ervan! Ik wacht spannend af op het volgend verhaal. Wou dat ik een vliegje was en alles kon zien!
    En Yre, ik wacht op u om die te gaan kijken :-). Going back in time ! Xxx
  2. Pap Mam:
    7 oktober 2011
    Moet toch lekker zijn china food hm hm
    groetjes xx
  3. Oom Erwin:
    8 oktober 2011
    Haai Christian; elke dag gekyk of daar nuus was :) Ek is bly om te lees dat julle elke oomblik daarvan geniet. Sjina is sekerlik 'n pragtig land vol verassings, en dan nog die lekker kos! Ons vier hierdie naweek Thanksgiving in Kanada en eet dan lekker kalkoen, pampoen en soet patat. Kyk uit na julle kiekies. Mooi bly!