Dag 31 - 35, Yangze Cruise

11 oktober 2011 - Chongqing, China

In Chongqing werden we om 18u ongeveer opgehaald door minibus, en naar de kade gebracht. We werden vakkundig geloodst naar ons cabine, een 8 bed dorm. We hadden geopteerd voor de chinese cruise variant, om de echte chinese cultuur te kunnen opsnuiven (en stiekem ook omdat het 120 euro goedkoper was). Het gevolg: alle guided tours waren in het chinees, en er waren slechts 2 andere westerlingen op de hele boot. Dit was echter geen enkel probleem, omdat we allebei een hekel hebben aan gidsen, en liever alleen erop uit trekken.

De eerste dag was weinig avontuurlijk, vermits de boot pas vertrok om 21u. Het vertrek leverde wel leuke nachtfoto's op van de baai in Chongqing.

Dag 2 begroette ons in de vorm van veel te luide chinezen die het licht aandeden om 5.30 's morgens en rumoerig waren tot in het extreme. Gelukkig moesten we zelf zo vroeg uit de veren, omdat onze eerste trip startte om 6.30, naar Fengdu Ghost Town. Reeds hier kregen we al te maken met de fameuze tour moeilijkheden. We hadden een all-in tour geboekt, maar ze hadden "vergeten" erbij te vertellen dat lokale vervoer er niet in zat. We trachtten de gids dit duidelijk te maken, waarop hij op zeer ludieke wijze, in vlekkeloos Engels, ons wist te vertellen: "Sorry, I don't speak English." We gingen dan maar op pad op eigen houtje in de Ghost Town. Best een aangename locatie, maar de overvolle boot, vergezeld door 3 andere gelijkaardige cruise boten, maakten de Ghost Town meer een Tourist Town. Een uur of twee later wierpen we de lijnen af en konden we genieten van een in mist gehulde Yangze, omgeven door bergen en heuvels.

In de late avond konden we de Zhangfei Tempel bezichtingen, ook een best leuke ervaring. Christian: Jammer genoeg wierp ook hier de Chinese logica roet in het eten. Alle leuke plekjes werden niet belicht, waardoor bijvoorbeeld de "Wave viewing Pavilion" niet te bereiken was, op straffe van gebroken ledematen door een val van de trappen. Daarna gingen we weer op weg naar de volgende locatie, de Three Lesser Gorges.

Dag 3 werd naar goeder gewoonte ingeleid door luide Chineesjes. We werden om 6.30 verwacht aan de ingang van de boot, om naar de bus gebracht te worden. Op naar de White Emperor Town! Jammer genoeg was het aan het stortregenen, en was het bekijken, en vooral foto's nemen, minder makkelijk dan verwacht. Rond de middag, werden we door de eerste van de Three Lesser Gorges geleid, nl. de Qutang Gorge. We werden op een kleinere ferry geladen, en voeren daarna de rest van de Three Gorges (Wu en Xiling Gorge) op en af gedurende 5 uurtjes. Magistrale landschappen, fenomenale vista's en met mist omhulde bergtoppen waren ons deel op dit zeer aangenaam boot tochtje. Helaas werd het einde lichtjes verknoeid door het aanhoudend gekerm van de tour gids, dat het nodig vond anderhalf uur aanhoudend met nasale gejengel door de micro te janken. Men kon echter niet vluchten naar de achter- of voorsteven, vermits de micro verbonden was met buitenluidsprekers, waardoor het kattengejank elke vierkante centimeter van de boot wist te bereiken. Hoera voor ipods met extra volume versterking, boe voor gehoorschade als gevolg :) In de namiddag konden we rustig op de boot genieten van het landschap, er stonden geen uitstapjes meer op de agenda.

Ook op dag 4 werden we om 6.30 verwacht aan de uitgang, zodat we een kleine boot konden nemen, grappig versierd met drakenhoofd en staart, om de Jiuwan Stroom te verkennen. We werden gebracht naar een steile rotswand, dat te bereiken was via een wegje bestaande uit aan elkaar geplakte en gehaakte bidons. We konden dan een pad volgen langs de rotswand om zo van de mooie bergen te genieten rondom ons. Naar het einde toe werden we zelfs begroet door Chinese acrobaatjes die 30 meter of meer boven de rotsen op een fietsje over een gespannen touw vlogen, zonder beveiliging uiteraard.

Nadien terug de boot op, om aan te meren in Yichang. Daar werden we via bus naar de Three Gorges Dam Project gebracht. Een indrukwekkend gevaarte, maar door de snelheid dat we werden gepushed om elk deel te bekijken was er weinig aan. Ook doordat de Dam nog onafgemaakt is, en het nog steeds ontsiert wordt door gigantische bouwmachines, eveneens als tientallen hoogspanningskabels met de bijhorende torens, kon deze uitstap ons niet echt bekoren. Een mooie afsluiter bleek het ophalen van onze zakmessen aan de security check. Christian had het ticketje bij zijn toegangsticket gestoken, en deze is verloren gegaan bij het nogmaals moeten tonen van de ticket halverwege het park. Na uitermate gedetailleerd uitgelegd te hebben wat er in de zakmessen zat (qua verschillende functies), de zakmessen zelf getekend te hebben, en de security officer erbij gehaald te hebben die ons de zakmessen afhandig maakte, kreeg ik uiteindelijk de messen mee. Ik moest echter wel mijn naam en telefoonnr. geven, maar de joke's on them! Ik ben namelijk op geen enkele manier te bellen zolang ik in China zit, dankzij de Chinese netwerken :)

Na het bezoek aan de Dam werden we terug naar Yichang gebracht, waar we de bus naar Wuhan namen, en vandaar de trein naar Guilin. Later volgt natuurlijk welke avonturen we hier beleefd hebben :)

Tot blogs!

Christian en Yrena

1. kelly:
    16 oktober 2011
    wat lees ik toch in de 1e alinea??? jullie hebben het niet op gidsen????? mag ik mijn liefste christian eraan herinneren dat hij wel samen is met een gids!!!!!! ik voel me gekrenkt in mijn gidseneer :)

ik kijk uit naar de volgende blog
    xxx
  2. christian:
    16 oktober 2011
    Gidsen in musea zijn relatief veilig voor m'n afkeer, het zijn vooral de gidsen in parken, en bezienswaardigheden die ik niet moet :)
  3. Oom Erwin:
    28 oktober 2011
    Dit lyk vir ons dat julle baie van julle wonderlike reis geniet. En danksy internet kan ons selfs vanop Maui in die midde van die stille oseaan julle blog lees. Is dit nie wonderlik nie ? Ons kyk daarna uit om die vervolg van julle verhaal te lees. Groete!