Dag 36-43, Guilin

9 november 2011 - Halong Bay, Vietnam

Na een rustige treinrit kwamen we in het stadje Guilin aan. We verbleven in een leuke hostel gelegen aan de Li. We waren onder de indruk van het mooie landschap. Het stadje wordt namelijk omgeven door het prachtige karstgebergte. We gingen al meteen op verkenning en blijkbaar hebben ze een in Guilin een soort van heuvel, Elephant Trunk Hill genaamd, die ze vergelijken met L' Aiguille in Etretat (Normandische kust).  Ik heb ze beiden gezien en Elphant Trunk Hill is toch een stukske kleiner dan de Franse variant :) Maar niettemin was het er leuk vertoeven zeker in het parkje rond deze Hill. Guilin heeft vele gezellige straatjes. Je kan er perfect uren rondslenteren waarbij je langs vele mooie plekjes komt zoals de Solitary Beauty Peak. Deze Peak is gelegen in het domein van Jingjiang Prince, een soort van tempelcomplex, waar je vanop deze Peak een prachtig uitzicht hebt over heel Guilin. We verbleven een kleine week in Guilin, dus we zagen nogal wat backpackers komen en gaan. In onze hostel heb ik een leuk Duits meisje leren kennen, Daria. Het klikte zo goed dat we besloten om wat dingen samen met ons drie te gaan doen. We wilden graag een boottochtje op de Li Rivier maken. Haar ouders hadden haar aangeraden het stukje tussen Caoping en Xingping met een kleine bootje te bevaren. Dus de volgende dag stonden we fris en monter op en helemaal klaar om te onderhandelen met de Chinezen om een goeie prijs te krijgen voor onze daguitstap. Na een halfuurtje hadden we al touch en werden we naar een dodgy steegje gebracht waar ze een klein kantoortje hadden. Na wat onderhandelend te hebben, werden we het eens over de prijs. Ietje later werden we door een minivan opgehaald en na een bumpy ride van 2u arriveerden we in het kleine vissersdorpje Caoping. We volgenden de andere Chinezen die op onze bus zaten richting rivier, waar ze ons stonden op te wachten. We moesten plaatsen nemen op een kleine motorboot en op laag tempo vaarden we de rivier af. Het karstgebergte piekte magnifiek boven de rivieroever uit. De boottrip is een echte aanrader, je werd er helemaal stil van als je rond je keek. In een ander klein vissersdorpje Xingping werden we afgezet en vandaar namen we de bus naar Yangshuo. Yangshuo, ook een stadje aan de Li, heeft een prachtige ligging alleen jammer van de vele toeristen. De zonsondergang vanop de rooftop in onze hostel was dan wel weer geniaal! We hadden ook tickets geregeld dat we 's avonds naar een soortement van opluchtopera konden gaan. De rivier en de karstheuvels waren het decor en werden prachtig belicht. Het was betoverend en indrukwekkend om de show te zien, het spijtige was dat het nog geen uur geduurd heeft:) De volgende dag vertrokken we terug richting Guilin. Daria en ik gingen de dag erop de stalactieten en de stalagmieten van de Reed Flute Cave bewonderen. Deze grot is meer dan 180miljoen jaar oud en wordt in immens veel kleuren belicht. Zeker een bezoekje waard! Daria vertrok een dagje vroeger naar Hong Kong waar we afgesproken hadden om elkaar terug te onmoeten. We namen ook onze laatste nachttrein in China naar Shenzhen waar we de grens met Hong Kong overstaken.

Groetjes!